torstai 6. lokakuuta 2016

Classroom luokassa: fysiikan työkurssi ja fy5 arviointia

Classroom on ollut opetuskäytössäni jo jonkin aikaa. Keväällä halusin kokeilla, miten fysiikan työkurssin materiaalin jakaminen ja työselostusten palauttaminen Classroomin kautta onnistuu. Ja hyvinhän se onnistui! Jokainen työ oli omana tehtävänään, jonka kansioihin työselostukset palautivat. Kuvaajat piirrettiin pääasiassa oppilaiden itse valitsemalla ohjelmalla, yleensä Google sheetsillä. Opettajan kannalta riemastuttavia olivat oppilaiden työselostuksiin liittämät videot. Arviointi sujui kätevästi, sillä palautetut työt löytyivät omista kansioistaan. Yksittäisten töiden arvioinnit sai kootuksi yhteen taulukkoon, jota käytin osana kurssiarviointia.

Toisella mekaniikan kurssilla (fy5) kokeilin arvioinnin apuna suunnittelemaani Google sheets taulukkoa, johon oppilaat merkitsivät värikoodilla, miten kotitehtävien tekeminen onnistui. Tähän päädyin, koska minua kiinnosti, miten kotitehtävien tekeminen sujui melko haastavalla kurssilla. Ohessa pari esimerkkipalasta siitä, millaisia palautteita sain. Tavoitteeni oli, että olisin näin pystynyt regoimaan nopeasti asioihin, jotka oppilaista tuntuivat vaikeilta. Tavoite oli hyvä, mutta tällaista arviointia pitäisi nähtävästi tehdä enenmmän, jotta oppilaat huomaisivat sen hyödyllisyyden. ( Osa oppilaista jätti arvioinin tekemättä .) Kurssiarvioinnissa käytin taulukoita hyväkseni. Hyödyllisyydestä voidaan toki olla montaa eri mieltä: Kysyin erään kustantajan oppimateriaaliesittelyssä, onko tällaisen arvioinnin tekeminen mahdollista heidän tuottamissaan materiaaleissa. Vastaus oli tyly: ketä kiinnostaa, kuinka oppilaat kotitehtäviä tekevät. No, minua kiinnosti!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti