keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Taas 3 Abitti-koetta langattomalla verkolla pidetty

Pidin tällä koeviikolla Abitti-kokeen 3:lle ryhmälle eli yhteensä 63 opiskelijalle Nettiniilo-wlan-tukiaseman avulla. Suurin yksittäinen ryhmä oli 24 opiskelijaa. Näissä yhteensä epäilen yhtä tapausta, jossa kokelaan kone olisi tippunut wlanista johtuen langattomasta yhteydestä. Tämän lisäksi kokelaiden koneissa ilmeni joka ryhmässä joitakin ongelmia, jonka vuoksi kone jouduttiin käynnistämään uudelleen tai vain odottelemaan hetken, mutta kaikissa ongelmatapauksissa takaisin wlaniin pääsemisessä ei ollut mitään ongelmia.

Myös kokeen alussa wlaniin pääseminen toimi hyvin: vain joissain tapauksissa joutui yrittämään parin sekunnin päästä uudelleen, kun wlan-yhteyksiä ei heti ollut näkyvissä. Applen koneista yksi probook ei suostunut löytämään wlania ollenkaan ja se pantiin langalliseen verkkoon. Toinen applen kone lähetti valvojan paneeliin ongelma-viestiä kun kokelas ei juuri silloin kirjoittanut, mutta yhteys palasi aina automaattisesti.

Koulumme kotisivulla julkaistun taulukon ohjeiden avulla ja omia koneita syväsammuttamalla (virtapainike pohjassa 10 s.) ne saatiin poikkeuksetta boottautumaan Abitti-tikulta. Liitetiedostojen lisääminen koetehtäviin ei vielä Abitissa ole ihan niin joustavaa kuin voisi toivoa. Yhden kokeen kohdalla tuli hieman sähläystä liitteiden kanssa, mutta sekin ogelma ratkesi näyttmällä kyseinen aineisto projektorilla valkokankaalla.

Abitti vaikuttaa jo nyt erittäin toimivalta kurssikoetyökalulta etekin langattoman verkon kanssa, kun piuhoja ei tarvitse viritellä. Uudehkojen kannettavien akutkin nimittäin riittävät hyvin yhden kurssikokeen ajan.

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Lainaa vai ei?- Aina yksi vierailu koepäivän voittaa!

Talousmatematiikan ryhmä kävi pankilla ottamassa selvää sijoittamisesta ja lainoista. Mehun, kahvin ja suklaapiirakan lomassa juteltiin myös siitä, millaisia töitä pankkialalta löytyy ja millaista koulutusta niihin tarvitaan. 
MAA17/MAB7 tarkkaavaisena: sijoitussalkku vai säästötili?
 Mukana myös opetusharjoittelija Minna.
Rehtorimme on patistellut meitä miettimään uusia arviointimenetelmiä. Päätin kokeilla pientestimenetelmää: pidimme  kurssin aikana7 testiä, joista vain kaksi oli hieman pidempää (tunnin mittaisia). Jokaisessa testissä oli oma aihealueensa. Viimeisessä testissä toinen tehtävä oli maa-porukalla erilainen kuin mab-poppoolla. Kurssiarvosana määräytyy tietyn pistemäärän ja tuntityöskentelyn perusteella. Riittävän hyvällä perustelulla testin sai uusia kerran.  Nuoriso vaikutti tyytyväiseltä. Ope myös, sillä varsinainen koepäivä vapautui pankkivierailua varten. Kehittelemisen arvoinen ajatus kaikenkaikkiaan.


Yllä:Ei maksuhäiriömerkintöjä luottotietoihin!
Alla: Arvonta meneillään:voittajan on helppo hymyillä! 

lauantai 13. helmikuuta 2016

VESOmista ja muuta omppuilua

Menneillä viikoilla on hankkeen iPadit saatu asenneltu kuntoon ja otettua opetuskäyttöön. Heikki Luoma on järjestänyt ensiksi opettajille käyttöönottokoulutusta. Olemme tutustuneet muutaman tunnin ajan perustoimintoihin, iCloudin käyttöön ja Apple TV ja Chromecast laitteiden käyttöön näytön peilaamisessa. Chromecastithan löytyvät jo kaikkien luokkien tykeistä ja Apple TV:tkin yli puolesta opetustiloista. Näiden takia olemme koulun omalla budjetilla vaihtaneet hiljalleen tykit HDMI-liitännöillä varustettuihin ja samalla vahtaneet johdotukset analogisista digitaalisiin.

Torstaina 11.2. vietimme lisäksi 3h laatuaikaa OPS:n parissa miettien arviointiperusteita, poissaolosäännöksiä ym. OPS:n yleistä osaa.

perjantai 5. helmikuuta 2016

Nyt liikkuvat mielipiteet ja perustellut ajatukset - ja opetusharjoittelijat!

Mikä olisikaan se paras energialähde? Hienoja perusteluja,
 hyvin pohjustettuja mielipiteitä ja nauru herkässä.
Siinä Laurin vetämän väittelytunnin ainekset!
Energiateema kirvoitti reippaan väittelyn ykkösten fysiikantunnilla siitä, mikä olisi paras energialaji käyttöömme. Opiskelijat tekivät ennakkovalmistelut viidessä ryhmässä, kullakin ryhmällä oli oma puolustettava ja markkinoitava energialaji. Tuuli, aurinko, vesi, turve ja puu puhuttivat, ope ja tunnista vastannut opetusharjoittelija sekasivat pakkaa ydinvoimalla ja fossiilisilla polttoaineilla. Oman enegialajiin tutustumiseen käytettiin aikaa yksi oppitunti (45min), toinen hujahti muiden ryhmien energialähteisiin paneutuessa. Kolmannella tunnilla oli tarkoitus käyttää väittelyyn 20-30min, mutta kysymyksiä, väitteitä ja perusteluja singahteli niin reippaasti luokan puolelta toiselle, että kolmaskin oppitunti hujahti ohi vikkelästi ja meni vielä viisi minuuttia yliajallekkin! Hyödynsimme aihetta myös niin, että Erasmushankkeessa olevat opiskelijat saivat puolustettavakseen hankkeessa teemoina olevat tuulen ja auringon. Lopuksi äänestettiin Sokrativella yllätysvoittaja - ydinenergia!

torstai 4. helmikuuta 2016

Lukio liikkeellä

Liikettä lukioon hankkeessahan on suurelta osin kyse nimen mukaisesta liikkumisesta koulun seinien ulkopuolelle ja siellä tehtyjen "temppujen" taltioimisesta. Osa retkistä on raportoituna koulumme fysiikkablogissa

http://kauhajoenlukiofysiikka.blogspot.fi/

Käy kurkkaamassa, jos kiinnostaa.