tiistai 21. kesäkuuta 2016

Tähtitiedettä integroiden

Tähtitieteen kurssi on koulussamme kahden opettajan, fyysikon ja maantieteilijän kontolla oleva integroiva monimuotokurssi. Kurssiin sisältyy opettajien luentoja, valokuvaus- ja havaintotehtäviä, pieniä selitystehtäviä, tähtitorniretkiä sekä oman tutkimusaiheen tutkiminen ja tulosten esittely muulle ryhmälle.

Opattajien luennot
Pidimme syyskuussa kumpikin torstaiaamuisin tunnin mittaisen teoriaosuuden viisi tuntia kumpainenkin. Omalla osuudellani keskityin oppilaiden esittämiin aihetoivomuksiin: mustat aukot, pimeä energia ja  aine,  tähtitieteen tutkimus  sekä tietenkin pakollisena teemana kaukoputket. Haastavaa ja mieluista!

Tutkimusaiheet
Kurssin aluksi jaoimme tutkimusaiheet, joita sai heti ryhtyä työstämään. Työt sai tehdä joko yksin tai pareittain. Sallittua oli toki myös oman aiheen tutkiminen. Työskentely tapahtui Google Classroomissa.

Aiheet:
1. Marsin tutkimuksen uudet saavutukset
2. Eksoplaneettojen tutkimus
3. Muiden planeettojen kuut (voit myös valita yhden, johon keskityt)
4. Syvän taivaan kohteiden havainnointi ja valokuvaus
5. Revontulet ja niiden havainnointi
6. Meteoriittien havainnointi (ns. tulipallot) ja tutkimus
7. Venuksen kehitys erilaiseksi kuin Maa
8. Erilaiset havainnointivälineet: kaukoputket ja teleskoopit  
9. Musta aukko ja sen tutkiminen
10. Vain 4% maailmankaikkeuden massasta on näkyvää. Miten on tutkittu pimeän aineen ja energian olemassaoloa?
11. Saamme tietoa avaruudesta mm. sieltä tulevan sähkömagneettisen säteilyn ja avaruudesta tulevien hiukkasten avulla. Selvitä mitä nämä säteilylajit ja hiukkaset ovat?
12.
Tyttö ja poika suutelee
Puiston penkillä elämä aukee
Tytön hiuksilla on tähtipölyä..
Mutta mitä onkaan tähtien välisessä avaruudessa oleva aine? Tähtipölyä?
13. Voiko elämää olla muualla kuin Maassa? Entä jos Maa olisi jossain muualla avaruudessa kuin missä se nyt on?
14. Ota selvää miten avaruusasemalla eletään ja mitä siellä tutkitaan? Mikä on ESA?
15. Tähden elinkaari
16. Supernovat: synty ja havainnointi  
17. Tähtikuvioita (Millaisia ohjelmia niiden opiskeluun löytyy?)
18. Mars-lentoihin valmistautumien

19. Joku oma aihe, mikä??

Havainnointitehtävät
Näitä tehtäviä annoimme sen mukaan, mitä kulloinkin oli mahdollista havaita. Osa ilmiöistä oli myös kuvattavissa. Tehtävien palautusta varten oli Classroomluokassamme palautuskansiot. Havaintoja kertyi tähdenlennoista, kuunpimennyksestä, revontulista, haloista, Kuusta sekä tietenkin tähtiretkien kaukoputkihavainnoista.

IMG_4139 (2).JPG
Kuva: Janina Hakala 7.10.2015

Tähtiretket
Söderfjärdenissä saimme tutustua Meteoriihessä olevaan näyttelyyn oppaan johdolla. Vaasan Andromedalta saimme opastusta kaukoputkista sekä taivaan kohteiden havainnoinnista. Tästä retkestä blogissamme on jo erillinen kertomus.
Alla kaksi esimerkkivastausta tähän retkeen sisältyneestä valokuvaustehtävästä:

Vastaus 1.

 20150922_194629.jpg20150922_194624.jpgKopio tiedostosta 20150922_194607.jpg


Meteoriihen näyttelyssä oli kokoelma kivilajeja eripuolilta maailmaa. Osa kivistä oli meteoriiteista, ja se voidaan tunnistaa esimerkiksi kiven rakenteesta ja muodosta. - Kuvat ja teksti Eero Yli-Rahnasto

Vastaus 2.
Pikku putkella otettu kuva kuusta - Jesse Alapiha

  Toinen havainnointi kaukoputkella tehtiin Hyypässä Aulis Sompin luona. Hän kertoili meille myös omasta tähtitiedeharrastuksestaan ja kaukoputkestaan. Tällä reissulla testasimme oppilaiden kanssa myös kännyköihin saatavilla olevaa SkyVieW-ohjelmaa.

Oppilaiden esitykset tutkimusaiheistaan toteutettiin joulu-tammikuussa torstaiaamun tunneilla. Aikaa tähän kului enemmän kuin olimme osanneet arvioida: toteutukset ja sisältö olivat hienoja, joten jokainen esitys ansaitsi tulla nähdyksi, kuulluksi ja kommentoiduksi.

Arviointi
Kurssilla ei ollut koetta eli arviointi perustui täysin niihin näyttöihin, mitä opiskelijat opiskelun aikana antoivat. Opettajan näkökulmasta katsottuna arviointi oli haastavaa, mutta myös mielenkiintoista, sillä hyvin usein meidän kummankin opettajan mielipide oli yllätävän yhteevä! Numerot annoimme siis yhteistyössä siihen oppiaineeseen, jonka oppilas oli valinnut / fysiikka tai maantiede ).